الحظ لما يهادى ....... يخلى الاعمى ساعاتى

Saturday 25 May 2013

حمد لله على السلامة

دايما كانت اغنية حمد لله على السلامة من الاغانى القريبه الى قلبى ... اللى بحب اسمعها لما باخد اى مطب فى حياتى، بحس انها   
بتطبطب عليا لما بيقول ابكى انا سامعك♫♪ ... ببقا عايزة اقوله ايوة انا زعلانه ومش عارفه اعمل حاجه غير انى اكون زعلانه
مسير الايام تمسح دمعك♫♪ ... بقول لنفسى تفتكر ده ممكن يحصل وارجع تانى زى زمان، ممكن اللى انا فيه دلوقتى ده يعدى..طب لو عدى هيعدى ازاى انا حاسه انى انتهيت.. وقعت ومش هاقوم تانى
انسى وافرحى ولا تتعبى وفيوم هاتصفى وترجعى♫♪ ... طيب اليوم ده هيجى امتى وهيجى فعلا ولا انا بيتهيألى، طيب هيجى ازاى وانا مش عارفه انسى وكل اللى بعمله انى بفتكر بفتكر بفتكر بس لكن مابنساش، اصفى -هو ده انا ممكن اصفى تانى- ويصبح الموضوع كأنه ماكان..انت اكيد بتهزر يا عسيلى يأما عمرك ماحبيت
ايوة فين النظرة دى من زمان والضحكة اللى مليانه شوق وحنان♫♪ ... انا نفسى ماعرفش راحوا فين، مابقتش اعرف ابص غير بنظرة مكسورة..نظرة حزينة كلها خيبة امل، اكيد مش هنتكلم عن الضحك لانى مابعرفش اضحك دلوقتى غير عشان اخبى دموعى، هتصدقنى لو قلتلك انى نسيت نفسى زمان
ياللى مسافره وانتى جنبى♫♪ ... انا بقيت بقعد مع الناس بس مش معاهم..بقيت مسافره على طول..مسافره حتى من نفسى ونفسى  ارجع تانى بس مش عارفه ازاى وطريق الرجوع ده اروح له منين
 ايوه كان لازم انت تسبيه ده احسن ليه لو كنت بتحبيه -هو انت فى حد حكيلك حاجه ولا ايه- بس انا ماكنتش عايزه اعمل كده، عارف اوحش حاجه فى الدنيا انك تكون مضطر تعمل حاجه انت مش عايز تعملها بس انت عارف انها صح ومع ذلك مش مقتنع بس مضطر
انا عارف انك حاولتى معاه♫♪ ... حاولت بس، انا اتغيرت وغيرت حياتى عشانه، ماتختصرش اللى عملته فى كلمة المحاوله، مش هقولك هو ماقدرش ومافهمش ومايستهلش..هقولك انى حاولت فى المكان الغلط من الاول
مش كل اللى بنعوزه بنلقاه♫♪ ... مش عارفه ليه اول مره احس انى مكنتش عايزه ، هتقولى طيب صبرتى وحاولتى ليه؟
هقولك انا كنت عايزه حاجه كنت موجوده فى دماغى انا بس وكنت بحاول انقلها للواقع او اقنع نفسى ان هو ده اللى انا عايزاه لكن من جوايا انا عارفه ان مش هو، تقولى بتضحكى على نفسك..بتوهمى نفسك..هقولك انا دفعت ولسه بدفع تمن الوهم
انت عارف انا ببص فى المرايه دلوقتى مش بعرف نفسى..عارف احساس الحزن لما يملا قلبك..احساس بيخليك مش عارف حاجه كأنك لسه مولود ومحتاج تتعرف على العالم من اول وجديد..احساس بالوجع بس انت مش عارف ايه اللى بيوجعك بالظبط هل دماغك، ايدك، معدتك وعارف ان ولا حاجه من دول، انت موجوع من جواك
الوجع اللى بيخليك مش قادر تقوم حتى من السرير كل يوم الصبح، مع انك سليم معافى وكل حاجه حواليك كويسه وتمام، والحاجه الوحيده اللى مش تمام ان خاطرك مكسور
عمرك سألت نفسك هو الخاطر ده يعنى ايه وموجود فين بالظبط فى جسم الانسان؟ يعنى تحت الحجاب الحاجز ولا جنب القولون ولا عند القلب ولا فين، وليه بيسبب كل الالم الخفى ده مع انه حاجه مش ملموسه
يمكن هو مش ملموس عشلن الحاجات اللى بتكسره حاجات برضه مش ملموسه، زى ان املك ضاع او فرحتك ماتت وحاجات تانيه  كتير بتكسر الخاطر، حاجات مش ملموسه ولا مجسمه بتكسر حاجه برضه لا هى ملموسه ولا مجسمه بس وجعها بيتشاف وبيتحس 
وانا عارف انك هتقدرى تنسيه
وانا عارف انك هتقدرى تنسيه
حمد الله على السلامه ياللى مسافره وانتى جنبى

No comments: